fredag 30 oktober 2009

Trött,tröttare,tröttast.

Så känner jag mig nu. Dagen började alltför tidigt när väckaren ringde, släppte ut hästarna och åkte iväg och besiktade bilen. För en gångs skull så var jag i god tid till besiktningen, jag brukar alltid kunna vara några minuter sen, men brukar ändå få slinka in och besikta.. Men idag, så var jag väldigt tidig, vem fick inte vänta i drygt 15 min innan jag fick komma in, alltså 15 min efter min bokade tid. Iof inte hela världen men lite komiskt var det ju.

Sen for jag hem och åt frukost och gjorde klart i stallet. Sen åkte jag in till SURF med Okuma. Jaa vad säger man om dagens tränig.. Det går som inte att beskriva honom riktigt.. Han är bara han själv... ibland håller vi humöret i styr och ibland inte, det här var en "inte" dag.
Skritten fick vi till mycket trevlig efter ett tag och lite trav åxå, men jaa jag är kanske lite kräsen av mig åxå.

Sen så blev det duschning och tvättning och sen åkte vi hemåt. Tog in dom andra två och dom fick lite middagshö inne.
Sen när han hade torkat ordentligt så blev det fram med klippmaskinen. Jag brukar alltid ha bomull i öronen när jag klipper. Sen brukar jag varenda gång pröva och se om det går att klippa utan att bremsa.
Startar maskinen på avstånd först och närmar mig lugnt för att se om jag får någon reaktion, får jag ingen reaktion stryker jag lite på halsen och lägger handen som jag har klipparen i mot halsen för att dom ska känna vibrationerna och att det lever om såpass nära inpå.
Om hästen verkar lugn och trygg så klipper jag lite försiktigt.
Idag hörohöpna! IDAG efter 4 år! Så har jag klippt hela Okuma utan att bremsa en endaste gång! Han är förlåten för sin humörighet tidigare idag. Vi har alltid varit tvugna att bremsa honom och han har inte varit nöjd.. Idag var han hur snäll som helst.
Hade ju SJÄLVKLART sällskap då det kan gå olyckligt till, för både häst och mig om något händer.
Det är alltid bra att vara två. KC har jag klippt två gånger själv, men då har jag haft möjlighet till hjälp bara utanför dörren.
Min kära sambo är allergisk mot katter och hundar och att vara med när hästarna klipps är något han helst inte gör då det börjar irritera i ögon osv.
När det är Okuma och Prisse har han inget val, eller eg så är det väl så att även han tänker på säkerheten och vill itne att vi ska råka ut för något. Chansen finns med KC åxå men han står och sover när han blir klippt och njuter av att vara i centrum så chansen är så otroligt mycket mindre än med dom andra två.
Nog för att en häst är alltid en häst och kan helt plötsligt bli rädd för något.
Jag skulle aldrig klippa en häst jag inte känner eller en häst som verkar oberäknelig själv.
Både jag och hästen är värd mer än så.

Nu ska jag slöa i soffan ett tag. Imorgon ska jag släppa ut hästarna sen lägga mig och vila lite. Då det kommer att bli mycket tidigt på söndag så är det nog skönt att få sova ut lite imorgon. Men hästarna ska ut först. Alltid hästarna först.

Ha en trevlig fredagkväll, det lilla som är kvar av den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.