måndag 19 oktober 2009

Klippa eller inte klippa?

När är det egentligen läge att klippa sin häst? Och hur mkt ska man klippa?

Personligen så har jag nog tänkt helklippa mina hästar iår igen, ev en filtklippning, tanken är att dom ska tränas regelbundet, både hemma och i ridhus. Dom blir svettiga och jag vill inte släppa ut en blöt/svettig häst i hagen. Det gör jag bara inte.
Mina hästar kommer ut vid 7-8 tiden på morgonen, blir täckade och har fri tillgång med grovfoder (har ställt in foderborden i sommarhagen nu och i vinterhagen finns en i varje hage) Sen beroende på väder och vind och när jag rider under dagen så kan dom komma in vid 5-6 tiden eller såpass sent som kl 21.00.
Det känns skönt att ta in hästarna, att ha dom i ett lugnt och relativt varmt stall så dom får ha det varmt och skönt nattetid och bara sova/vila och äta i en trygg miljö.
Sen tycker jag personligen att det är så otroligt mysigt att ta in hästarna, borsta/visitera och bara mysa. Att ge dom kvällsmaten och höra hur dom lugnt och fridfullt tuggar på höet.

På den här länken så står en hel del smart.

Tänk efter före, så klipper du din häst.


Som hästägare har man ett aktivt ansvar för att den klippta hästen inte fryser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.