fredag 23 oktober 2009

Sadellös

Från och med måndag så kommer min sadel att vara ute på vift.. usch känns både bra och oroligt (om man nu kan vara orolig för sin sadel). Konstaterade igår att lilla vita har breddat sig, och det ganska mycket. Så sadeln hamnar i bakvikt. Så nu har jag alldeles precis avslutat ett samtal med en sadelmakare som värmer om Prestige sadlar.
När sadeln är där så bad jag sadelmakaren gå igenom sadeln noggrant och stoppa om den om han anser att det behövs.

Jag har under flera år bara använt syntetsadlar med Cair stoppning, det har fungerat mkt bra på två av mina men på Prisse så var det ingen hit, passformen stämde inte alls + att han behöver en kortare sadel.
Så i vår/sommras så hade jag utprovaren här och köpte mig en Prestige Venus. Då var sadeln i vidaste laget men nu är den i allra trängsta laget.

Iaf, att ha en sadel med ull/syntetstoppning kräver att man är uppmärksam på om och när det är dags att stoppa om den. Eftersom jag inte har någon större erfarenhet av sådana sadlar så överlämnar jag det åt en utbildad sadelmakare. Även om man aldrig kan lita fullt ut på någon annan, då det är jag som känner hästen och det är vi som ska trivas i sadeln.
Känns det inte super, ja då är det nog inte super heller.
Sadeln är iaf enligt mig såpass trång och ligger såpass dåligt så den kommer inte att användas förns den är omvärmd.
Att använda en sadel som jag vet ligger dåligt skulle vara oansvarigt och väldigt respektlöst mot hästen.

Det är så otroligt viktigt med sadlar som ligger bra, hästen blir så begränsad om man har en sadel som inte är anpassad efter just denne. Samt dom kan få problem med ryggen och även tex hältor just för att den går och spänner sig och inte kan röra sig fullt ut.

Det komiska i just det här är att bara för 1½-2 veckor sen ungefär så kollade jag igenom sadeln och hur den låg på lilla vit och då fanns det inget större att anmärka på. Det ändras så otroligt fort ibland.

Nu ska jag parkera undan transporten samt åka på affären och inhandla lite lunch.. eller eg frukost.. samt juice!

Sen ska jag rida barbacka :)

2 kommentarer:

  1. Hoppas det blir bra med omstoppningen om den blir av, och att sadeln passar lilla vite sen :)
    Min tränare stoppade om sin sadel, men den blev helt annorlunda, och till det sämre så den passade inte alls hästen längre, dessutom blev den oskön att sitta i också. Ingen hit direkt..men det kanske var en dålig sadelmakare eller en sadel som inte bör stoppas om..
    Roligt med barbacka ridning, och idag har det snöat och jag längtar efter dusty som en tok.......!

    SvaraRadera
  2. Jaa, hoppas det blir bra! Är ju en himla djungel det där med sadlar...skönt att slippa faktiskt!
    Men barbacka i nysnö när det kommit flera dm, det saknar jag!!! kommer bli en jobbig vinter...suck.
    fick trösta mig med nya skor idag iaf :D hehe.

    SvaraRadera

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.