tisdag 3 november 2009

Skritt är underskattat.

Att arbeta i skritt är så otroligt underskattat, det ger så otroligt mycket.
Har insett att det har varit väldigt dålig uppdatering om Prisse och KC under veckan men förutom den lilla hoppning som vart över bommar med Prisse så har det överlag varit skrittarbete för båda hästarna.

Dock inte igår pga stormen. Att bege sig ut och rida när det är riktigt oväder är inte kul, vare sig för mig eller hästen, samt att det oftast inte kommer ut något bra av det. Är det ett långvarigt "oväder" så ser jag självklart till att dom får sin motion på ett eller annat sätt men rida gör jag helst inte.
Nu har ju iof jag "tur" som har min ridbana hade jag inte haft den så hade jag knappt klarat av att rida höst och vår, det blir så otroligt halkigt och stundtals rent livsfarligt i gräset/leran. Rider ut gör jag ju självklart under den perioden också men det görs under dagtid när det är ljust och så torrt det kan bli den här årstiden.

Hur som helst skrittarbete för båda två idag. Har insett att Walkertäcket jag köpte i somras är helt underbart, det rekommenderas varmt! Både om du tömkör mycket eller om du rider barbacka/går på promenader.
Prisse fick vara ute 40 min varav 20 min arbete. Skötte sig mkt trevligt.

KC fick vara ute 30 min varav 10 min intensivare hade lite lägre krav på honom idag, därav den kortare tiden.

Har inte alls riktigt förstått mig på folk som rider länge och nöter och nöter eller som en bekant till mig sa "manglar" hästen. Är jag nöjd efter 15 mins arbete så ja då ger jag mig. (självklart så är inte fram/avskrittning inräknat då)
Jag tycker det ger mig en positiv häst som inte har något emot att jobbas på banan.

Hästarna och alla andra djuren är klara för natten och nu ska jag tona håret och ta hand om mig själv, för en gångs skull :) .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.