tisdag 17 november 2009

Sadelutprovning

Idag var det sadelutprovning.
Prisses dressyrsadel ligger fortf bra, dock så hade det inte skadat om jag hade värmt ut den ännu mer!
Men huvudsaken är att den ligger bra i dagsläget, den får nog åka en sväng söderut igen innan jul mest troligt.
Hoppsadeln låg som jag tyckte "ok" i stallet, den låg inte helt klockrent som dressyrsadeln gör men ändå "ok".
Pia trodde att ok inte skulle vara bra nog för min kräsne herre och det trodde väl iof inte jag heller men vi provade iaf.
Känns hårt att döma ut en sadel som ligger såpass ok utan att ha suttit i den ens.
Skrittade som alltid fram vid hand och sen satt jag upp, hann skritta några meter sen visade han sitt missnöje över att sadeln inte var helt perfekt.
Det är iaf väldigt positivt med en häst som visar så tydligt vad han gillar och inte.
Det är svårt att ha en dåligt anpassad sadel när man har en så känslig häst.

Sen provade vi att lägga på Prisses sadel på KC och bomformen är jättebra på honom och bomvidden funkar men det hade inte skadat om den hade varit lite större.

Sen kollade vi Okumas sadel igen, jag har tyckt att den har börjat ligga lite annars nu mot slutet.
Det var i våras som den kollades senast och mkt riktigt han har byggt på sig över ryggen och till följd av det så har ryggen blivit rakare.
Fick tipset att prova en Globus Turner eller en Globus Clic 17" och 36 i bomvidd.
Så jag fick faktiskt låna en sån nu i eftermiddag av en kvinna som heter Marie.
Den är dessutom till salu, men stoppningen börjar inom dom närmsta månaderna vara dags att se över.
Så himla sugen var jag inte på att köpa en sadel jag omgående måste skicka iväg.
Men iaf den ska prövas på både Okuma och KC.
Om jag har tur så funkar den och dom två kan dela sadel.
Då ska jag sälja både Wintec dressyren och hoppsadeln.
Har jag otur så funkar den bara på Okuma och då vill KC ha en Prestige Venus (likadan som Prisse har).
Självklart finns ju alternativet att den inte ligger bra på Okuma heller men jag försöker vara positiv iaf tills den är provad ordentligt.

Ang hoppsadel till Prisse så ska jag ta kontakt med en Prestige återförsäljare och höra om det finns en hoppsadel som är relativt lik min dressyrsadel, då dressyrsadeln ligger alldeles optimalt.
Dock så måste hoppsadeln nog vara en 37:a om jag dels ska ha plats med fårskinnspadd samt att han ska kunna vidga sig över hindret.

Jag hoppas på bra väder imorgon för då blir det provridning i Globusen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.