torsdag 11 juni 2009

För stor?

När ska vissa inse att dom är på tok för stora för att rida ponnyer?
Just det här exemplet är galet, hur kan man som ryttare vilja rida på en så liten ponny? Personligen skulle jag aldrig göra det, skulle inte ens sitta upp på en så liten.



Jag är 170 cm lång och väger 60 kg, om det bara rör sig om att hoppa upp och rida i ca 15-20 min då skulle jag nog kunna sitta på en stor c-ponny om den hade bra med muskler och inte var av ädlare typ. Framskrittning och avskrittning skulle jag göra för hand.

Jag har sett den där filmsnutten tidigare och jag kan fortf inte smälta det.

Vad känner ni? Vad är ok? När är det dags att inse att man kanske är för lång/för tung.

2 kommentarer:

  1. Jag förstår hur du tänker, men om man sätter det i propotion till de manliga islandsryttarna så är det inte så stor skillnad. Dessa karlar kan vara 190 långa och rida en isis på 115 cm... Jag anser att så länge man rider hästen bra och att den orkar fysiskt (spec ryggen) ser jag inget stort problem. Sen blir ju skänkelläget helt galet, men det kan ju diskuteras hurvida det är viktigt eller ej.

    SvaraRadera
  2. Jag är väldigt liten ca 1.63 cm, så jag har inga problem att rida små hästar. Min egen häst är ca 1.58. Dock så tycker jag att många rider sina ponnyer allt för länge. Det kan ju inte vara roligt att både vara för tung och för lång?

    Dessvärre tycker jag även att man ibland de stora hästarna ser ryttare som ser ut att väga alltför mycket för sina hästar. Frågan är hur hästarnas ryggar reagerar?

    Jag har aldrig suttit på en islandshäst, men jag tycker inte det ser roligt ut att se stora män på dessa små hästar...

    SvaraRadera

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.