måndag 26 januari 2009

Svar på kommentar

"Inte låter jag då hästen stå efter tävling. Ut och skritta eller jogga han/hon då för att motverka träningsvärk/stelhet.
Om hästen vilar en dag kan du rida som vanligt dagen efter, bara löjligt att endast skritta.
Inte så att de gynnar hästen på nått sätt.Går även om hästen vilat 2-3 dagar.
Efter skada och sommarvila ska man däremot vara noggrann på igångsättningen i ett lugnt tempo.
En häst är byggd och utrustad så att han ska kunna hålla igång och vara i rörelse hela tiden.
Får man först en dags vila och sedan bara skritt dagen efter de så blir de helt plötsligt 2 stillastående dagar.... " - Anonym

Eftersom mina hästar inte tävlas särskilt mkt lr många klasser per dag (i allra flesta fall bara en klass per tävling) utan det är mest jobbigt för huvudet så har jag valt att låta dom stå dagen efter för att "smälta" tävlingen, vilket jag märkt att dom behöver.
Självklart så blir det annars när tävlingarna blir mer ansträngande/när hästarna har mer tävlingsrutin, då kommer dom att skrittas dagen efter.
Om det skulle vara två tävlingsdagar på raken så skulle jag nog välja att tävla båda dagarna, om nu inte hästen dagen efter första tävlingsdagen visar tecken på att vilja vila dagen efter.


"Om hästen vilar en dag kan du rida som vanligt dagen efter, bara löjligt att endast skritta.
Inte så att de gynnar hästen på nått sätt.Går även om hästen vilat 2-3 dagar."


Jag säger ingenting om hur du gör med din/dina hästar men så här gör jag iaf. Jag har inte sagt att alla ska följa mitt sätt.

"Efter skada och sommarvila ska man däremot vara noggrann på igångsättningen i ett lugnt tempo."

Två av mina hästar har haft mkt problem med deras knän och det har varit ovisst om framtiden för dom därför tar jag det överlag lungt med alla mina hästar. Jag har inte märkt något negativt alls med det utan snarare positivt, dom har chans att ta igen sig och smälta saker från träningar och tävlingar.

"En häst är byggd och utrustad så att han ska kunna hålla igång och vara i rörelse hela tiden.
Får man först en dags vila och sedan bara skritt dagen efter de så blir de helt plötsligt 2 stillastående dagar...."


Dels så rör sig hästarna i hagen då dom får vara ute i hagen många timmar per dag. Dels så är 30-60 min skritt inte att stå stilla utan det är hemskt bra att vara ute och skritta för det är verkligen nyttigt för hästarna.

/Hanna

1 kommentar:

  1. Bra svar Hanna! Det finns ju inget negativt med att skritta dem, förstår inte varför en vilodag + en skrittdag skulle vara = 2 vilodagar?
    Isåfall menar väl personen att när man skrittar igång efter en skada så vilar egentligen hästen???
    Underligt tänkt!

    SvaraRadera

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.