fredag 23 januari 2009

Hur gör ni?

Jaa, hur noga är ni med igångsättning efter längre och kortare vila.

Hur gör ni om hästen stått en dag? en halv vecka? en hel vecka? 2 veckor?

När mina hästar vilar (en vilodag i veckan) då skrittar jag alltid dagen efter. Samt att jag skrittar efter hårdare träning, efter tävling blir det vila en dag sen skritt dagen efter det.

Om dom stått i några dagar så skrittar jag några dagar å står dom i en vecka så skrittar jag en vecka sen travar jag en vecka sen kan ja börja rida normalt...

Skulle aldrig kunna tänka mig att låta hästen stå några dagar/en vecka sen hoppa upp å rida ett normalt ridpass... :S vilket många verkar göra.

Hur gör ni?

2 kommentarer:

  1. Dagen före tävling, skritt eller vila. Dagen efter tävling, skritt.
    Dagen efter hård träning, skritt + lite jogg.
    Sen beror det på hur länge han stått och varför. Pga skada, långsam igångsättning med lång skritt-tid från början.
    Om han stått pga jag inte haft tid att rida, så kanske jag skrittar första dagen/dagarna, sen rider jag som vanligt. Han tappar inte så fort och behöver bara långsam igångsättning efter skada. Och självklart när han stått väldigt länge, som tex när han flyttade hit och hade stått i 4-6 månader.
    Vilat en dag, då rider jag som vanligt.
    Sen beror det ju på vilken kondition han är i också, och vad jag gör när jag rider. sätter mig ju inte och rider ett dressyrpass på en gång när han stått utan det är ju ut i skogen som gäller, men har han stått bara i en dag så rider jag i alla gångarter.

    SvaraRadera
  2. Inte låter jag då hästen stå efter tävling. Ut och skritta eller jogga han/hon då för att motverka träningsvärk/stelhet.

    Om hästen vilar en dag kan du rida som vanligt dagen efter, bara löjligt att endast skritta. Inte så att de gynnar hästen på nått sätt.
    Går även om hästen vilat 2-3 dagar.

    Efter skada och sommarvila ska man däremot vara noggrann på igångsättningen i ett lugnt tempo.

    En häst är byggd och utrustad så att han ska kunna hålla igång och vara i rörelse hela tiden.
    Får man först en dags vila och sedan bara skritt dagen efter de så blir de helt plötsligt 2 stillastående dagar....

    SvaraRadera

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.