söndag 11 januari 2009

Ofräsch och träning

Prisse
Japp, i fredags så skulle jag träna me Prisse och när jag travade fram tyckte Reb att han såg ofräsch ut på vänster bak, hoppade av Reb fick springa me han då syntes inget, vi longerade och då syntes inget och sen så hoppade jag upp igen och då syntes det nånting men ingen hälta lr så utan det var bara nåt skumt me vä bak när han skulle sätta in bakbenet under sig och jobba.. jag kände inte ett skit och jag bad Reb hoppa upp så jag fick se.. eftersom han är ganska ojobbad och hemskt pigg så va vi lur på om det var för att han itne visste va han skulle göra av sig för han va så piggelin. Iaf Reb hoppar upp och Prisse dampar lös ungefär som när jag hade han i början (Reb har itne ridit han sen i somras) Så han blev ganska skrämd och visste inte vart han sku ta vägen så det blev uppåt uppåt och ännu mera uppåt... men de va ändå rätt kul att se för jag trodde han hade blivit lite tuffare eftersom han aldrig gör så med mig längre.. men vi känner ju varann nu så... Så det bara gjorde mig ännu säkrare i att aldrig sätta upp nån annan på honom... vilket jag ändå ha fudnerat ltie på, bara för att de sku va kul att se han under nån annan.. men det tänker jag ikket göra nu... iaf ibland när han jobbade och satte under sig ordentligt i vänster varv och i vissa svängar då såg man att det var nåt skumt med de bakbenet, inte som en markering lr nåt men det var nåt.. gick som itne att sätta fingret på det och Reb sa att hon förstod att jag inte kände nåt för det kändes ingenting när man red.
Så det blev såklart ingen träning och jag sak ringa Vet imorrn bitti.. det är så synd att "min" vet itne har jour.. men då sku han ju itne få göra nåt annat heller... Jag har haft världens ågren över att vänta ända från freda kväll till månda morron! Han har inte fått tillbaka svullnaden och han reagerade inte när man klämde igenom...
Fast imorse så reagerade han litegrann med lite tur så har han bara gjort nåt när jag longerade han i torsdags för då dampade han lös och sladdade halvägs omkull me baken... men men Veterinär imorn, ska höra om han har tid OMG...

Okuma
I lördags morse så klev jag upp kl 6 för att släppa ut dom så att Okuma skulle få gå ut och äta sin morgonmat ute i hagen (han måste få gå ut på morron innan man åker nånstans, annars blir han pissed) och sen kl 8 så lastade ja och for till Surf för att träna för Reb kl 9
Träningen gick SUPERBRA! Vi började i skritt på volt för Reb ville som se hur det låg till med allt, bara för att checka av, sen fick vi gå ut på spåret och göra öppna i bägge varven, gick bara fint det med, inga protester, sen sku vi över till trav och göra samma övning där.. jag var tveksam som fan eftersom Okuma har ungefär mer energi än femtielva duracell kaniner :O
Det märks att han har tappat mkt muskler så han orkar itne hålla ihop på samma sätt som innan, utan övergång skritt till trav var jobbigt för han hade lite problem med takten och tempot mest takten.. men den hittade vi ganska fort och fixade öppna relativt ok i trav (det är ju ungefär ett år sen han var iträning helt så det är klart han tappat mkt, men han försökte hela tiden och det r ju huvdsaken, han är en liten arbetsmyra eg, när han itne dampar vill säga.. men när han dampar är det bara för att han blir förbannad för att han inte förstår lr orkar.. han är söt :)
Iaf vi fick gå in på en stor volt och jobba ltie i trav både lättridning och nersuttet och när han lättade av och vi hittade takten så blev han så sjukt fin! och Det sa Reb flera ggr åxå (så skönt att höra) Han kändes riktigt pigg och fräsch i kroppen och att han verkligen villa jobba
Sen när vi travade nersuttet så då säger Reb helt plötsligt att "då kan du fatta galopp" Jag förvarnar henne om att det kommer att bli kaos och ben överalt coh att honf rå köra mig på sjukan, men han tar fattningen på en gång och busar iväg lite.. vi galopperar ett kvarts varv kankse och sen bryter vi av och samlar ihop oss och gör om det, då blir fattningen mkt finare och galoppen bättre, inte alls så bra som den kudne va när vi va på topp men det är ju ganska naturligt :)
och sen bytte vi varv och sku ta höger (hans sämre varv) och han tog den galoppen på en gång åxå , den va ju ännu knaggligare men han tog den..
Både jag och Reb var så himla nöjda med honom och man såg på honom att han va jättenöjd åxå.. eftersom han är en lurvboll med lång man så blev han ganska svettig så jag promenerade runt med han i ridhuset i 20-30 min utan sadel och bara myste med honom och han njöt han åxå de syntes.. :] Sen kylde vi benen och åkte hem sen.

KC
Väl hemma så for jag ut och red med KC och han va jättefin i början sen så blev han väl lite trött så det blev många halter på hemvägen för att få han att lyssna men han kan ju ha sina bättre och sämre dagar han med... Det blev världens dimma så när jag hade ridit nästan hela vändan och skulle hem längs 70km/h vägen igen så då hoppade jag av och gick med honom, jag hade iof reflexjacka och benskydden på KC men när det är sån dimma så då äre bättre om ja e på marken, nog för att jag har bra koll på han uppifrån åxå men om han går på min högra sida så är ju han som mer skyddad från trafiken än om jag sku rida för då hamnar ju jag som syns bäst lite mer ut i vägen så då msåte dom ju hålla ut mera dom dumma bilisterna :O iaf vissa.. vissa är riktigt blåsta...

Kvällen
Den blev natta djuren och allt vad det innebär, sen så blev de en dusch och när jag skuttade ut ur duschen så ringde Emil :O och undrade vad jag gjorde och om ja ville me till stan i hans nya bil, en rekordliten Impala :D
Det var riktigt kul att dels träffa Emil och se hans nya sportbil ;P och sen så skjutsade vi några av hans kompisar (såna som jag umgicks me i gymn) Så det var verkligen minnen som gjorde sig påminda men det var kul å trevligt :)
Sen när vi lämnat av dom grabbarna så for vi hem till Emil och han bor verkligen superfint!
Sen så va ja hemma lämpligt så jag kunde släppa ut djuren sen gick jag å la mig å sov ^^

Idag har jag sovit aplänge och varit halvseg hela dan
for ut me Okuma och KC och båda va fina lite piggare på hemvägen men inte så fasligt..

Nu ska jag sova alldeles strax så jag orkar kliva upp 4 imorrn bitti :)



Alltså,ringa vet imorrn och tigga till sig en akuttid, Okuma kalasfin och jag hade kalastrevlig (utan alkohol) i lördags :)

Pussokram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.