måndag 15 mars 2010

Uppmärksamma hästar!

Idag jobbade jag litegrann med KC i rep och repgrimma.
Det tog inte lång stund innan han förstod vad jag menade.
3 ggr så räckte det med att jag bara knackade på repet för att få honom att rygga.
1 gång var det väldigt nära att han skulle rygga bara för att jag viftade på fingret.



KC "platsad".

Sen lastade jag Prisse, skickade in honom i transporten lät han stå där ett tag.
Sen bad jag honom backa ett steg, sen bad jag han gå fram ett steg, sen bad jag han backa två steg för att sen gå fram två steg.
Sådär höll vi på och han skötte sig kalas!

Ja just det, det höll jag ju på att glömma, imorse när jag släppte ut hästarna så då släppte jag Okuma och KC på ridbanan så dom skulle få busa lite medans jag skulle öppna upp en ny hösilagebal och lägga ut hö i hagarna.
Dom busade och var glada, sen tyckte Okuma att frukosten hade tagit alldeles för lång tid att få och att han dessutom var på fel ställe för frukost.
För er som inte vet det, så går det inte att göra något med Okuma på morgonen OM han inte får gå ut i hagen och äta sin frukost där.
Vilket innebär att det blir extremt tidiga mornar när det är tävlingar.
Hur som helst, han hoppade ut från ridbanan, staketet som ligger på ( i dagsläget) 125-130cm.
Han petade visserligen men det blev inget märke på brädan, inte på han heller för den delen.
När han hade hoppat ut så kom han travandes mot sin hage, den var stängd, då var han påväg till mig sen fick han syn på KC´s hage som var öppen så då travade han lugnt och fint in dit och ställde sig och krafsade med ena frambenet och menade på att frukosten borde redan ha varit serverad!

Okuma har inte hoppat på ungefär 2 år nu, om man bortser från några galoppbommar som han hoppade över i höstas.
Samt att när han hoppade så har han behövt mkt stöd från ryttaren, alltså har löshoppning aldrig varit hans grej, som högst har han hoppat 1-110 cm vid löshoppning.
Blev väldigt förvånad, men samtidigt, varför blir jag förvånad längre över den hästen?
Han är verkligen något alldeles extra.

1 kommentar:

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.