torsdag 4 mars 2010

Djupsnö + korta ben = dålig kombination

Idag när jag vaknade så strålade solen.
Det är så otroligt härligt att vakna när det är sol och fint väder ute.
Jag skickade iväg ett sms till Linnea, hon hakade på och kom med en av sina hästar och kameran i högsta hugg.

Vi började med att rida ut, tänkte ta en tur i byn och sen en skogsväg upp till Andbacken, men när vi kom fram till stigen var den helt översnöad!
(vilket verkligen får mig att fundera på vart dom som har hästarna i byn rider när dom rider ut?!
Då det verkligen är en perfekt sträcka om den hålls upptrampad).
Hur som helst, tänkte först prova rida in på stigen (där stigen skulle ha varit) med KC, men han är rädd för allt som kan tänkas vara ett översnöat dike så det gick inte.
Så Linnea skulle prova rida först med Sikkan, vi såg att det var mycket snö, men vi trodde inte att det skulle vara riktigt SÅ mycket snö som det var!
Lyckades knäppa två bilder när Linnea och Sikkan var i djupsnön.





Det var så mycket snö så det ser ut som att Sikkan ligger ner på sista bilden, men han stod upp!

Hursomhelst när den planerade turen inte gick att genomföra så då red vi tillbaka en bit och sen vägen upp till Andbacken istället, förbi Katarina och sen efter en bit vände vi.
Blev två galopper, första galoppen så hade jag nästan förväntat mig att han skulle bli så laddad och vilja dra iväg men han galopperade bakom Sikkan.
Andra galoppen blev faktiskt en busgalopp uppför en backe, kan meddela att KC blev extremt fundersam ut när jag ställde mig upp i sadeln och la fram handen samtidigt som jag drev.
Men kul var det, det allra roligaste var väl att det faktiskt gick att få tillbaka honom efteråt och han lättade och kunde trava avslappnat och stundtals vila på steget riktigt trevligt.

Uteritten var väldigt trevlig och jag gör hemskt gärna om det!
Det var mkt trevligt med sällskap.

Efter ridturen släppte vi ut hästarna i hagarna, Sikkan fick gå i sommarhagen.
In och äta lite lunch för att sen gå ut igen och göra iordning Prisse inför fotograferingen.
Han fick svarta lindor runtom och boots fram, samt sitt vanliga träns med sitt nya fina pannband!
Såg så söt ut.
När vi hade hunnit fota en del och prisse showade för oss en del så galopperar han mot grinden och gör ett perfekt hopp ut från ridbanan.

PANIKEN!

Han stannar till några meter bort mot gödselstacken och jag skyndar mig till grinden, öppnar den för att han ska kunna springa in dit om han vill, men inte då, det var så mkt roligare att vara utanför ridbanan.
Fick tag på honom efter en (såhär i efterhand) kort stund och då hade han hunnit med att pulsa i djupsnö samt försöka spana in Sikkan, sen blev det bilder med grimskaftet på!
Danne ska försöka skotta lite mer nogrannt runt grinden för att få marken lägre, mätte stakethöjden och den ligger på runt 110cm , sommar tid är det 150cm så det är en del packad snö, går inte det så blir det till att sätta långa isolatorer högst upp på staketet och sen elband.
För det är verkligen bra att kunna släppa hästarna ibland så dom får busa lite själva.

Hoppas på att få bilderna från fotograferingen ganska så snart då kommer en del av dom upp här på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.