tisdag 9 mars 2010

Acceptans av transporten.

Fick ett bakslag med transporten i söndags när vi skulle åka iväg till Surf på hoppträning.
Prisse fick panik när han var lastad och vi skulle åka, senast den fm hade vi lastat och kört en kortare sväng och han skötte sig exemplariskt.
Så det förbryllade mig verkligen.
Måste ha sett ut som ett levande frågetecken.

Så efter ett samtal till Yvonne på Sörgården
så bestämde vi att hon ska komma på söndag om inget oförutsett inträffar.
Fram tills dess så är det transportträning morgon och kväll, och att bara stå där inne, först kortare stunder och sen utöka.
Det bästa (enligt mig) med att ta det antingen morgon eller kväll, eller både och, är att som belöning då så får hästen antingen gå ut i hagen och vara häst och äta mat eller så är det kvällsmat efteråt och sen få vara ifred och smälta intryck.
Tror inte på att ge mat i transporten för att få hästen att gilla den, jag vill inte att min häst ska förvänta sig att få något när den lastas och i värsta fall bli grinig för att den inte får något.

Hursomhelst, allt går att lösa med tålamod och tid.
Det är två saker jag är väldigt villig att ge alla mina hästar.

Imorse så vaknade jag kl 6, alltså en timme innan väckarklockan ringde.
Så jag gick ut och klädde på hästarna, lasttränade Prisse, han skötte sig fint.
Sen fick dom gå ut i hagen och jag gjorde klart övriga sysslor i stallet.

Det har varit barbacka som stått på schemat idag, gått helt ok.

Sen var det dags för lastträna igen och då var han modigare och jag utmanade honom faktiskt med att ha presenningen baktill nedsläppt, vi har alltså ingen övre lucka bak på transporten utan en presenning.
Han skötte sig superbra även då.
Det innebar att han var tvungen att sänka huvudet för att kunna gå in och sen likadant när han skulle gå ut.
Inga problem och han såg faktiskt nöjd ut med sig själv efter det.
Sen avslutade vi med att ha presenningen uppe och han hade faktiskt ett helt annat fokus på mig efter att presenningen varit nere.

Eftersom jag varit ensam så har det inte blivit av att stänga vare sig lucka eller bom.
Men det är nog lika bra egentligen, då han ska klara av att stå still i transporten oavsett om bommen/rampen är stängd eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.