söndag 14 mars 2010

Massor av nya saker att smälta!

I fredags åkte vi till Nordmalings RK för att löshoppa Rachel,
Lisas unghäst.
Innan Rachel hade kommit på vad som förväntades av henne så var det lite förvirrat, hon var mest intresserad av hennes snygga spegelbild!
Mot slutet så fick hon rätt bra kläm på det hela och när hon släpptes för sista gången så såg det ut som att poletten hade trillat ner för den lilla damen.

Nästa vecka på fredagen åker vi nog tillbaka för att löshoppa igen, förhoppningsvis förstår hon redan från början vad som förväntas av henne, eftersom det avslutades så bra.

Efteråt for jag och Lisa ut i skogen på Okuma och KC, hade tänkt att rida en runda i skogen men snön var såpass djup så vi nöjde oss med att rida en kortare runda.

I lördags så red jag Okuma på banan, oftast så promenerar jag med alla hästarna innan jag sitter upp men ibland så sitter jag upp direkt på Okuma och KC, vilket jag gjorde den dagen.
Satt alltså upp utanför stallet och Okuma var helt övertygad om att det var dags för en tråkig uteritt, igen!
Så han lättade lite fram och tjorvade ända tills han förstod att vi faktiskt skulle ner på ridbanan.
Då försvann hornen i pannan och glorian kom fram istället.
Han jobbade på jättebra, skrittade enbart eftersom det blev ganska jobbigt i snön dagen innan.

Prisse fick bli longerad och KC fick vara lös på ridbanan, vilket han verkligen uppskattade!

Idag har Yvonne från Sörgården varit här och fräschat upp mitt minne ang NH samt gett mig lite nya saker att träna på.
Sist jag var på NH-clinic var med Okuma för John Moore.
Eftersom det är såpass stor skillnad på Prisse och Okuma så har jag känt mig lite tveksam med att börja jobba med Prisse.
Jag har helt enkelt varit rädd för att jag dels ska göra göra fel/komma ihåg fel så jag istället för att få en lugn och harmonisk häst skulle få en uppjagad häst som inte förstår vad jag vill.

Prisse (och jag med för den delen) skötte sig bra och jag var nog inte riktigt lika mycket ute och cyklade som jag trodde att jag skulle vara.
Prisse var riktigt uppmärksam och tänkte så det knakade, han blev faktiskt riktigt trött.
Det syntes att han verkligen gillade vad som stod på schemat idag.

Lastade även litegrann efteråt och han blev lite uppjagad över att det var mer människor än vanligt, vi var tre stycken, Stig som stod längst fram och såg till att skötardörren hölls öppen och jag som hade hand om hästen samt Yvonne som stod vid sidan av och gav tips.
Mot slutet så kändes det faktiskt som att han hade förstått att transporten kanske inte skulle äta upp honom, iaf inte idag.
Då gav vi oss och han fick gå ut i hagen.

Jag kände att jag var nog nästan lika trött som Prisse var efter all information som jag sugit i mig som en svamp under dagen.
Ser framemot imorgon så jag får fortsätta.
Tror även KC ska få jobba lite med huvudet.

1 kommentar:

  1. Ja, ett stort tack för din hjälp i fredags. Sen fick vi oss en trevlig runda i skogen efteråt. Va kul att de känndes bra idag med träningen. Hoppas de kommer att ge resultat. Sov gott kram /Lisa

    SvaraRadera

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.