torsdag 6 januari 2011

Pinsamt dåliga!

I förrgår när jag var in med Okuma till Surf så mötte jag två ekipage som var ute och red, ett här i byn och ett i Stöcksjö.

Ryttaren här i byn hade endast en reflexväst på sig av sämre modell, bara reflexband runt midjan och inget upp över axlarna.
Vad jag såg så hade hästen inte en enda reflex på sig.
Det var längs 70 vägen som går genom byn som jag såg dom, enda anledningen till varför jag uppfattade att det var att det var häst och ryttare och inte en människa ute på promenad var att efter en stund börjar hon trava och jag såg reflexerna röra sig taktfast upp och ner.

När jag sedan var påväg hem från Surf ser jag ett ekipage med reflexväst och benreflexer på två ben.
Var även en mindre hund som sprang helt lös över vägen, denne hade inte en endaste reflex.

Hur är det möjligt? Är man inte mer rädd om sin häst och sig själv än så?
Man kan omöjligt "kräva" att få den respekt man ska få i trafiken om man inte tar sitt ansvar och ser till att man syns.

Man kan aldrig någonsin ha för mkt reflexer!

När jag är ute och rider dagtid så använder jag,
Hjälmreflex (faktiskt 2 st för att få en så bred reflexrand som möjligt)
Reflexjacka
Reflexridtäcke
Benskydd med reflexer.

När det är mörkt har jag
Hjälmreflex samt pannlampa på ridhjälmen
Reflexjacka
Reflexridtäcke (det från Horze som går framöver bogen, alla andra är totalt värdelösa när det är mörkt)
Benskydd med reflexer
Reflexer på stigbyglarna
Reflexgrimma över tränset
Ofta har jag dessutom reflexboots
Om det inte är alltför kallt brukar jag dessutom ha reflexbyxor på mig.

Nu den senaste tiden har jag faktiskt provat att sätta en mindre pannlampa på hästarnas pannband.
Det har fungerat mkt bra och man syns otroligt bra samt att man ser otroligt bra.

Alla ni som känner er träffade , åk omedelbums och köp en ordentlig uppsättning BRA reflexer!
Det är ditt eget ansvar att se till att du syns!

Tänk även på att reflexer är en färskvara och bör bytas ut med jämna mellanrum.


Det här är en gammal bild och den här utrustningen är vad som används dagtid (bortsett från byxorna) för tillfället, det är tyvärr bet mer än vad många använder när det är kolsvart ute.


Ska höra om inte Danne kan ta en bild innan vi rider ut i mörkret nästa gång då får ni se våran nuvarande kvällsutstyrsel.

2 kommentarer:

  1. Det är så fasligt många som inte fattar att man ska ha reflexer!! jag tycker att man framförallt märker det i stan, kanske för att det är gång-cykelbanor så folk tror att det inte behövs eller nått? oftast har ju hundarna inte reflexer alls :( vet inte hur många gånger man hållt på att köra på en hund man inte sett eller människa. blääk.
    Har alltid reflex på både hund,häst&mig själv, fömodligen mer på djuren än på mig själv men har alltid reflexväst iaf. de där små jäkla reflexerna man hade i fickan som barn de syns ju knappt märker man nu när man kör bil själv!

    SvaraRadera
  2. Jag blir också upprörd!! Haha!! Men det är ju faktistk en viktig sak att bli upprörd över å ju fler man kan få att ta på sig reflex desto bättre, eller hur?! =)
    Jag var på Sporthuset/intersport på Mariedal eller vad det nu heter. :D

    SvaraRadera

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.