måndag 18 maj 2009

Massa mil, lite sömn och träning.

Jaoa, det är väl ungefär min helg...
I lördags klev jag upp efter att ha sovit ca 3-3½ timme... fixade med hästarna som hade fått stå ute för första gången i år och dom hade det bara fint.
Sen blev det bilen in till busstationen, sen åkte vi buss till Luleå! Det tog tid och mina knän höll på att dö flera gånger om.. :S fast vi sov/slumrade lite nuådå så de gick ändå rätt ok, men det dröjer innan jag åker buss igen.

Sen i Luleå så hämtade Wesse oss i sin fula lilla bil :P och körde som en bankrånare till Kalix. Betalade och hämtade bilen och åkte till Luleå igen, åt på max :D mumma!
Sen for vi på Dollarstore och handlade kattmat i sinnen! Nu har jag kattmat för ungefär 100 dagar ;) Sen köpte jag lite annat smått åxå...

Sen så for vi på Biltema åxå hittade inte det jag letade efter(25 liters plastdunkar att köra ut vatten till hagen i nu använder jag en fodertunna, det går väl rätt bra det med men)

Sen så tankade vi och begav oss hemåt, stannade till hos Dannes syster i Bureå åxå å fikade :)
Jag körde en några mil åxå men känns som att det tar tid att vänja sig att köra den, den är ju inte så himla liten bilen..

Iaf när vi komme hem så vare att ta hand om hästarna, hade tänkt dom skulle få stå ute den natten åxå men när jag gjorde en lite översyn av hagen så bestämde jag att dom sku få stå inne för dom var ganska busiga och höll på att rejsa runt, ah just de, när jag kom hem så var både Billy och Kenny lösa, när jag såg dom så ropade jag på dom å då komme dom springandes sen följde Billy med mig när jag gick till garaget och skulle hämta skruvdragarn för att aga hagen, Ragge blev lite förvånad när Billy kom in i garaget och gick direkt fram till mig :]
Iaf Ragge hjälpte ig att laga hagen, snickare som han är så är det ju småpotatis , Tack.

När allting var klart och jag var duschade och klar så for jag och Jessica in till stan och for på klubben, det var itne direkt nå röj där men Jessica fick sig en drink iaf som smakade rätt så gott, sen for vi och drog en sväng me nybilen och for på Shell å köpte korv :] Gaah! French hot dog e ju så sjukt gott!
Sen for vi tillbaka på klubben igen, sen så gav vi upp å åkte hemåt...

I kasamark så såg vi 3 älgar å stannade å fota dom, dom var värsta sociala, lr dom brukar ju oftast springa iväg, men vi stannade å kikade på dom å dom e faktiskt rätt söta, så länge man slipper närkontakt med dom med bilen lr liknande...



Iaf hem å ta de lite lugnt ett tag å passerade 24 timmars gränsen utan sömn, sen kommer Danne hem och vi gick ut å fixade hagen.
Sen sov vi några timmar.. klev upp kl 8 och jag släppte ut hästarna sen for ja och Danne iväg med Billy och Kenny, Jessica tyckte förövrigt att vi skulle ha döpt Billy till Rock A Billy och det är inte alltför dumt namn ;)

Billy blev klippt, och både Billy och Kenny fick klövarna klippta :]

Tänk att Billy har varit såhär liten :O


Dock itne han på bilden utan en jag såg när vi var och klippte han. Ber om ursäkt om taskig kvalite men höll i en get som inte uppskattade allt ljud.. ;)

Sen så for vi hem och jag la mig för å vila lite, skulle ju träna senare på kvällen och så mör så behövde jag lite vila..
Vaknade och såg att jag hade missade samtal av både mamma och pappa och Jessica, ringde upp och sen for jag till Jessica och slog på Mayennes ena framsko som var lös, sen spacklade jag insidan av hoven åxå så nu får vi hoppas att skon sitter där så hon inte trampar sönder den mer. Konstaterade att hon var rätt svullen i benen åxå,såhär i efterhand så började jag fundera på om hon fått lymfangit igen. Jessica skulle tvätta benen ordentligt och smörja in såren så förhoppningsvis är hon bättre idag :). Hämtade en halmbal när jag var där åxå, min var nästan slut.
Jag gillar halm, tycker det är så mkt bättre än spån. Dels så ser det så mkt mysigare ut ^^ sen så är det lätt att mocka i och hästarna har alltid nåt att pilla med och äta lite av... Sen så är det ju inte alltid så himla lätt att få tag i spån längre...

Iaf kom hem och åt middag, Danne och Ragge hade gjort tacos. Mumma!

Sen så gjorde jag iordning allt inför kvällens hoppträning och packade bilen och backade mot bilen och ställde iordning släpet..
Det är inte första gången jag backar mot släpet ;P



Jag har iaf börjat vara hård mot mig själv nu när jag backar med släp och har jag inte bråttom så använder jag bara speglarna, har jag bråttom så öppnar jag dörrn och kikar, det är så mkt enklare att backa så då slipper man tänka överhuvudtaget, sen så är det så galet dåliga speglar på Åjdin så det är svårt att se eftersom dom e så små.. men jag ska bli king på att backa på "rätt sätt" eftersom jag ska ta E-kortet -bestämt-

Iaf så for jag iväg me Prisse mot surf å hoppträningen, jag var typ nervös och jag har ju itne hoppat seriöst sen november.. hoppade visserligen ett miniskutt i vintras men det vet jag itne om man kan räkna med :P
När jag hade gjort iordning och sku hoppa upp å sätter mig i sadeln så "GAAAH" vilka korta läder, jag hoppade av och längde 2 hål, kändes ändå som att jag hade knäna direkt under hakan :O . Frågade Sandra om hon tyckte jag hade korta läder men hon och den andra tjejen tyckte jag hade lååånga läder!
Men fy alltså jag kan inte rida i hoppsadel.. det är hemskt... jag gillar min dressyrsadel :]

Iaf han var så himla taggad, vi fick börja med att hoppa två små hinder på en volt i galopp, bitbis gick det väl ok, har lärt mig bromsa upp han bättre med sitsen och vissa gånger så fick vi till trevliga hopp medans vissa så tog han i så det kändes som att han hoppade typ metern, på ett sockerbitshinder med liggande sockerbitar ;)

Sen så fick vi hoppa ett litet hinder och sen skulle vi byta galopp över det och sen över en liten serie med tre hinder, ett galoppsprång emellan, Rebecka sa menande och tittade på oss, " Det är alltså inte studs.
Med Prisse så gick det väl lite undan och han överhoppade en del, men sen det höjdes till 70 så skärpte han sig ltie och var tvungen att bromsa upp sig själv en aning. Jag började bli trött så jag började rida osm en kråka :S

Sista övningen var hoppa ett litet hinder byta galopp vöer det och sen på en oxer. det kändes att Prisse började bli trött, all hans energi hade väl gått åt till att längta efter att få hoppa ;P
Fick till ett relativt ok språng sen gav vi oss.

En kass skiss över vad vi gjorde, vi hoppade på volten i båda varv och över oxern i båda varv, men det har jag inte kluddat ut :P


Måste berömma Sandra för att hon fått Bebop så fin! Jag tycker det har hänt massor med er båda! Bebop sköter sig himla fint! Bra jobbat Sandra!

Skrittade av och gjorde iordning för hemfärd, såg att han hade lyckats göra illa sig på ett bakben, ovanför benskyddet, det var bara ytligt men men.. Tvättade rent alla ben med såpa och vatten.. han har ju så himla lätt att svullna om han får in nå skit i nå sår. Aldrig haft en så känslig häst.

Sen lastade jag och vi for hemåt.. satt å skrålade med i musiken på stereon hela vägen hem och spanade efter vilda djur, såg dock inga..
Klockan var över 00.00 innan jag hade tagit mig i säng iaf.
Hästarna fick sova inne, jag tycker faktiskt det är lättare att ha dom inne iaf den här årstiden, en annan sak sen när dom går på bete.. men jaa jag har inget emot att mocka.. å då slipper jag vara orolig åxå, att dom sak smita under natten lr att det ska bli dåligt väder lr så.. ;P

Idag så har jag tagit det allmänt lugnt hittils iaf, ska snart ut å mocka och motionera grabbarna.

Var iväg med lunch till Daniel, han försov sig lite imorse och hann inte äta frukost lr få med sig nån lunch, så då kände jag att det avr det minsta jag kunde göra iaf.
Puss på han!

Aaah just det, Idag gick Ragges bil genom besiktningen åxå, utan anmärkning. Känns skönt att den är i princip klar så Danne slipper tänka mera på den :)

ahh just 2, jag köpte två schabrak i lördags, när vi va i Luleå åxå :)


Har itne orkat ta ur dom ur plasten än så bilderna är väl inte super :P
Ett är olivgrönt och ett är svart. Jättefina är dom :)

Om ni orkat läsa ändå hit, så får ni ha en fortsatt bra dag.

2 kommentarer:

  1. oj vad du hinner mycket på dagarna!

    SvaraRadera
  2. Jag tillhör hoppningen och får samma känsla som du när jag hamnar i en dressyrsadel. Man vänjer sig lätt med det man brukar ha =)

    SvaraRadera

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.