lördag 11 december 2010

Otrolig smärta!

Igår när jag red så var det runt en -17, jag frös så enormt, om händerna!
Hade dubbla långkallingar plus ridbyxor, tjocksockar och vinterridskor, upptill hade jag en vanlig vinterridjacka, på händerna hade jag trefingersvantar, köpta förra året och ganska så flitigt använda så det är väl eg bara skalet kvar.
När jag började skritta fram var jag bara kall om händerna, sen började det göra ont, sen när jag hade kommit igång och börjat rida så blev jag varm om händerna och tänkte inte så mkt på dom.
När jag däremot skulle skritta av, då brände det så enormt i händerna och smärtan var den värsta jag någonsin upplevt!
Kändes ungefär som om varenda ben i händerna var krossade, har aldrig känt sån smärta och det finns ju inte så mkt att göra förutom att vänta på att den ska gå över.
Hoppade av och gick med Prisse när jag skrittade av för jag kunde inte alls använda händerna, gick bredvid honom och grinade smått hysteriskt över smärtan.
Efter det så hade jag ont i händerna och kunde knappt använda dom för resten av kvällen, dom var stela och ömma, riktigt ömma.

Idag ska jag åka in till stan för att köpa nya ridhandskar, vet dock inte alls vad jag ska välja, allt känns ju varmt inne i en uppvärmd butik och dom får inte vara för klumpiga heller.
Händerna var det enda jag frös om, trots min övrigt relativt lätta klädsel och jag svettades dessutom om överkroppen efter en stunds arbete på ridbanan.

Idag har jag redan hunnit med att göra klart allt stalljobb, flyttat en massa halm samt fyllt 15 stora hösäckar (gamla Gapro spånsäckar).
Värmaren är inkopplad i bilen och jag har precis ätit lunch, ska trotsa kylan och iaf rida 1 häst innan jag åker till stan.
Hoppas innerligt att jag hittar några varma handskar!
Ev att jag köper ett par som verkar ok för att sen sy en innerhandske i något tjockare fleecetyg att ha inne i handsken, borde inte vara alltför svårt att sy en enklare trefingershandske fleece tex.

Tänkte uppdatera lite ang min egen träning också, har fortsatt att träna 3 ggr i veckan och mätt kroppens fetthalt med en veckas intervaller, när jag började hade 27 % fett nu ligger jag på 20,6% fett samt att jag minskat från 66kg till drygt 58kg sist jag vägde mig.
Personligen så tycker jag inte att jag ser någon direkt skillnad, har visserligen fått lite mer framträdande armmuskler samt att magen ser mer vältränad ut än tidigare.
Jag dricker i princip inte saft/läsk och juice längre vilket jag drack konstant tidigare, jag saknar det inte ens.
Dock så på fredagarna brukar vi köpa lussebullar och julmust på maxi och äta på em fikat samt att jag ibland dricker läsk/juice på helgerna, men då blir jag nästan less på smaken/sötslisket efter några klunkar.
Tidigare kunde jag utan problem dricka en hel liter vid ett och samma tillfälle.

Jag kan inte påstå att jag känner att jag gjort några uppoffringar och tanken bakom min träning var inte att gå ner i vikt utan att bli starkare och orka mera, ha mer energi och känna att jag inte blir helt slut av fysiskt heltidsjobb samt heltidsjobbet jag har här hemma med hästarna och huset.
Utan jag kände att jag ville kunna göra allt det samt ha energi över.
Visst blir jag trött ibland men inte alls på samma sätt som tidigare.

"Normalandel kroppsfett

För kvinnor gäller följande intervall:

* 14–16 % svältgräns
* 16–22 % mycket mager
* 22–34 % normalt
* 34 %– ganska överviktig, eller mer än ganska överviktig

För män gäller följande intervall:

* 2–4 % svältgräns
* 4–8 % mycket mager
* 12–16 % normalt
* 24 %– kritisk fetma

Män ska ha cirka 10 procentenheter mindre fett än kvinnor, eftersom deras kroppar är annorlunda byggda, de har mindre fettvävnad."
Källa Wikipedia.

Skulle väl knappast klassa mig själv som "mycket mager", inte ens i närheten utan mer som en normalbyggd person.

Nu ska jag ut och rida!

1 kommentar:

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.