söndag 17 januari 2010

Nästan plusgrader ute

Fick en mindre chock när jag kikade på termometern i morse, den visade på bara -1.
Hästarna fick av sig innetäckena och på med utetäckena, det kändes lite väl häftigt att låta dom ha två täcken när det är så himla varmt ute.

Har insett att jag verkligen måste tänka på mina armar/armbågar när jag rider, och att jag måste hålla dom intill kroppen.

Sen igår när vi var iväg fick vi låna en transport av en kvinna här i byn, ett relativt nytt Umesläp, enkelaxlat.
Dörrar istället för bommar baktill, vet inte måtten på den men den är väl normal storleksmässigt antar jag.
När KC är lastad och står där han vill stå så var jag tvungen att locka fram honom lite till alternativt låta honom stå snett annars får han ju knappt plats :O
Han är bredåkare så han har ju den möjligheten att kunna stå lite snett.
Men det är verkligen bogen ända fram mot bommen och rumpan mot bakdörren.
Ni som har stora hästar hur gör ni?
Vad har ni för transport?
Jag menar KC är ju inte särskilt stor, han är störst av mina och många som ser honom tippar på runt 165-170 närmare 170.
Han är bara 163 cm hög.
I min transport får han utan problem plats men den är längre än en "vanlig" transport.

Nu ska jag packa klart sadeln och sen imorn blir det barbacka!

2 kommentarer:

  1. Mina senaste 4 hästar har varit mellan 170-180 cm. Och de 3 senaste har jag alla haft i samma transport, en vanlig gammal utan finesser. De har dock åkt på 1½ plats, jag ställer mellanväggen mot ytterväggen. Detta har fungerat jättebra t.o.m på min förra häst som hade riktigt lång rygg:S Även på den som var 180 cm, han stog väldigt bra på det sättet. De står lite som en "banan" och kan ställa om sig så att de står bekvämt. Alla 3 hästarna har dessutom stått stilla i transporten:D
    Mvh Anna & Tabasco:D

    SvaraRadera
  2. Hanna, du om någon har ju provat massor med sadlar. Jag tycker verkligen det är en djungel! Inte en djungel som jag besöker mer än jag måste. Smala säten är nog ett måste då jag har en smal häst över ryggen. Blir att börja söka nu här snarast då det inte dröjer allt för länge innan det är dags att byta. Jag har en stor förkärlek till Jacson så jag hoppas att en sådan passar. Behöver en som är för raka hästar. Måste bara hitta lite märken och storlekar som jag kan få prova! Det ska vara bekvämt och bra för hästen.

    SvaraRadera

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.