söndag 11 augusti 2013

Stora gruvarbetardagen.

Idag är det njutning och slappning som gäller, det är nämligen sista semesterdagen, både jag och Magnus är helt överens om att nästa år blir det minst 6 veckor semester, 5 veckor är helt klart för lite.

Sommaren har varit riktigt bra, vi har hunnit med gården, varandra och såklart, alla djuren.
Ridbanan är klar sen några veckor tillbaka och det som fattas är eg bara att vi ska kapa staketstolparna till jämn höjd , måla, sätta dit en tryckimpregnerad "ram" längst ner, samt skruva upp själva staketbrädorna.
Sen är det dags att börja med belysningen men det har vi bestämt hur och vart dom sak vara så det ska nog gå relativt fort.
det känns som att jag är rejält redo för hösten och mörkare tider. Förstår verkligen inte hur jag kunnat överleva ett helt år utan bana. det är verkligen inte roligt att inte kunna träna som man vill, och som man är van!
Jag tycker faktiskt inte att det är kul att rida ut och det står jag för. Visst nån gång i veckan men varendaste dag, Nej tack.
Sen har jag dessutom hästar som inte heller är särskilt fascinerade över att fara ut i skogen/längs vägarna.


Kenny är gårdens vaktget och när han inte sover så sköter han sitt jobb ;) Han har fått ett nytt halsband också, ett med nitar, så nu ser han grym ut, eller grymt söt iaf.

(Nästa år är det målning av hus och ekonomibyggnader som står på schemat, som tur är så ska vi sprutmåla så det lär gå relativt fort, men det är mååånga byggnader!)

Hästarna sköter sig bara fint och Prisse hamnade på bild för någon dag sen, han har lyckats dra av sig en framsko och en satt snett så jag tog bort den också och raspade till så nu är han barfota runt om, funkar helt ok på banan men han är kinkig på grus så vi är som fast på banan eller på gräsunderlag, men hovisbesök är inbokat så snart så kan vi he oss ut efter vägarna igen, som sagt, det är inte jättekul men det behövs varation.




Som ni ser är det dels några stolpar som står lite snett som ska riktas upp lite samt "vallen" ska snyggas till, och mest troligt täckas med jord och så in, så det blir en gräskulle, som det är nu är det inte supersnyggt men huvudsaken det är funktionellt, och banan är ypperlig, riktigt bra underlag är det och trots regn har det varit jättebra underlag, vilket är ett måste för min del. Eftersom den måste fungera året om.

På Okumafronten så är det full igångsättning som gäller, och han sköter sig (ta i trä) ypperligt än så länge, känns lite som unghästridning, lite vingligt, lite egna tankar om hur saker ska göras men överlag sköter han sig super.
 Har även hunnit med att köra en sväng och insett att om jag ska köra mera så blir det en ny sele, så jag har beställt en Quick Hitch sele och motstycken som ska sitta på vagnen.
Imorgon verkar det som att den ska dyka upp, så fin och matchar vagnen perfekt!
Selen är alltså i syntet (underhållsfritt!) och blåa detaljer, det kommer bli så fint, och framförallt enkelt att köra hädanefter, så planen är att iaf köra en gång i veckan.
Det tror jag han kommer att uppskatta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.