måndag 31 oktober 2011

31/10-11

Det mesta har gått bara bra sen sist jag skrev, Okuma förvånar mig genom att stå som ett ljus i sjukhagen, det var nog en bra idé att sätta hagen inuti den stora hagen, så han har Prisse någorlunda i närheten.
Han är dessutom snäll att promenera med, vilket är mkt skumt!
Okuma har aldrig någonsin klarat av vila på ett bra sätt, vila är inte hans grej helt enkelt.

Prisse sköter sig rätt bra, i fredags var jag in till Surf med honom, red lite och sen fick Matilda prova honom.
Jag tycker det fungerade rätt bra, hon lyssnade på vad jag sa man fick och inte fick göra, var lite komiskt när Matilda tappade ena stigbygeln och det slutade med att jag fick ta stigbygeln och stoppa tillbaka hennes fot i den, Prisse uppskattade inte att hon ändrade vikten så mkt som behövdes för att få tillbaka den själv.
Men jag gillar Matilda ridsätt och inställning så jag ser framemot att hon provar honom lite mer nån fler gång :)

Detta är saxat från Matildas blogg,
"Sen fick jag göra något oväntat ikväll. Fick nämligen prova Hannas häst Prisse. Han var faktiskt rolig och tror både han och jag överlevde! ;) Han var dock himla känslig och svår, så fick verkligen ta fram de yttepyttesmå hjälperna! Hoppas jag inte gav honom några men Hanna! (A)"

Jag minns i början när jag hade Prisse, jag kunde inte klappa han på halsen (om jag satt på honom) utan att han blev spänd som en fiolsträng, satt man lite "fel" så studsade han iväg som en gummiboll, nu mer så tycker jag han oftast känns som en trygg vän, visst när han har sina protester så är det väl inte alltför roligt, men jag vet att han aldrig någonsin skulle göra något för att vara elak.

Idag var han dessutom underbar! Det var strålande sol, jag bestämde mig för att rida på ängen bredvid hagarna, den sluttar svagt uppåt är stor och den badade i solsken.
Det hade alltså varit en perfekt dag för en fotografering, insåg även när jag skrittade fram att vi matchade perfekt åxå, blå väst, röda ridbyxor och blått schabrak med rött och vitt kantband.
Plus det faktum att han kändes så otroligt maffig!
Jag fick leta fram mina sovande magmuskler och jobba för att sitta ordentligt, efter en stund så provade ni några mellantraver som kändes rätt ok, det finns en hel del kvar innan dom blir riktigt bra men vi är påväg.
Sen tog vi en alldeles perfekt hö fattning, som jag väntat! Hoppas bara det inte var en tillfällighet ;)

Nu ikv har Danne varit iväg och hämtat 15 stora spånbalar, så nu bör spånet räcka ett tag iaf.

Nu blir det sova för min del, har en förkylning som kom som en blixt från klar himmel imorse och den blir inte bättre :/ .

11 kommentarer:

  1. Asså jag kanske ser jättedåligt men jag får för mig att du är med på den här bilden: http://www.vk.se/Article.jsp?article=489890 ?? Har jag rätt?! :P
    Får du vara kvar förresten? Du har väl jobbat ganska länge där nu? Kram!

    SvaraRadera
  2. SV: jadu jag vet inte vad de beror på.. men nå längre än vanligt upplever jag inte mig själv på dessa bilder xD

    Har ända sen jag köpte henne fått höra att hon ser ut att vara över 160, genom alla år.. väldigt ofta. Men har aldrig instämt i det själv. x)

    SvaraRadera
  3. Jag håller tummarna för dig Hanna! Det var många som kom från mitt jobb i somras, av dem var det bara några få som fick vara kvar, känns faktiskt ganska skönt att jag valde att fortsätta hela hösten, visst jag blir också utan jobb nu men det är ju så jobbit att måsta sluta när man börjat trivas ju!
    Hoppas det vänder snart, verkar vara många företag som drar ner nu igen:(

    SvaraRadera
  4. Sv: Ja, tur att man är rik (eller inte)... :-/

    SvaraRadera
  5. jo, han är inte riktigt tillbak där han var innan han skadade sig, men då var han riktigt avspänd och fin och hade en betydligt trevligare trav :) jag har jobbat honom i en lägre form i ett lite högre tempo och jag krävde lite mer bara för att få det på film som jämförelse :)

    i skänkelvikningarna är det jag som är lite dålig, han är så otroligt känslig att han är nästan för lätt att få dit man vill ;)

    jag är riktigt nöjd med högergaloppen just nu, får jag till vänster lika bra så blir det bara att stärka under vintern och se var vi slutar :)

    SvaraRadera
  6. svar: Näe vi prova inte att bremsa... Vet faktiskt inte riktigt vart vi lagt den :S Ska försöka vänja honom vid klippmaskinen, men om inte det går så har vi ju alltid farbror Vet! ;)

    SvaraRadera
  7. Svar: Jag jag vet lilla Hachi... Den filmen klarar jag inte av att se. Gråter så fort jag hör melodin. Den är så himla hemsk :( Ang höet, TACK. Kan dock inte ge honom fri tillgång ute då han skulle äta ihjäl sig :P Men ska fortsätta ge honom lika mycket, sen om man märker att han går upp i vikt så får man bara ta och minska :)

    SvaraRadera
  8. Sv: Sedan den 26/10, så vi är inne på tredje veckan. Har inte kollat så noga på klockan och det varierar lite från gång till gång då varje övning görs 3-5 gånger, men minst 15 minuter iallafall, oftast tar det nog lite längre tid.

    SvaraRadera
  9. sv: tack:) nä, eller asså det högsta jag tävlat med amir är ju LB+5

    SvaraRadera
  10. man måste se det positiva i det hela någonstans! jag längtar redan till nästa års tävlingar.. det ska bli ett fantastiskt år har jag ebstämt! ;D

    SvaraRadera
  11. Svar:Hejsan Hanna!!! Jag har tyvärr STORA problem att få tag på halm själv:( Har dock kvar 2 halmbalar från förra året som jag hoppas är ok bägge 2. Min leverantör fick endast in hälften av vad han behövde i år pga att återväxten var så dålig!!
    Mitt enda tips är att annonsera tex i Blocket eller liknande efter halm och se om någon har över. Det kommer ev. jag att göra framöver när jag se hur nästa bal ser ut vid öppnandet. Får jag inte tag på mer blir det att köra med torvmix för mig. Finns tyvärr inte så många andra alternativ. Skit att det var så dåligt med halm i år:(

    Mvh Anna & Tabasco:)

    SvaraRadera

Det går utmärkt att kommentera bloggen enkelt och smidigt,
och kommentarer är alltid välkomna så länge de håller god ton.